Daewoo Matiz

0
1700

Obecnie, posiadanie więcej niż 1 pojazdu w rodzinie, jest już praktycznie standardem. Pierwszy samochód, musi być duży, wygodny, dobrze wyposażony oraz pakowny. Kolejne samochody powinny być mniejsze oraz tanie w eksploatacji.
Jeżeli kogoś bardziej od znaczka na klapie silnika interesują koszty utrzymania oraz poszukuje taniego i małego autka miejskiego to warto się zastanowić nad zakupem Daewoo Matiza.

Niedrogi, małolitrażowy oraz co najważniejsze tani w utrzymaniu i eksploatacji samochód. Już za kwotę zaczynającą się od 2 000 złotych możemy zostać właścicielami typowego samochodu miejskiego. Jeżeli dobrze poszukamy to może nam się trafić nawet wersja „Top” posiadająca: klimatyzację, ABS, wspomaganie kierownicy, centralny zamek oraz poduszki powietrzne i elektryczne szyby. Konkurencyjne pojazdy z podobnym wyposażeniem kosztują zdecydowanie więcej, dlatego też należy wziąć najmniejsze Daewoo pod uwagę w czasie poszukiwań.

Podczas zakupu należy zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy, które mogą nam przysporzyć nieco dodatkowych wydatków. Zanim podpiszemy umowę, musimy bardzo dokładnie sprawdzić stan blacharski zarówno na zewnątrz jak i w środku pojazdu. Te samochody rdzewieją na potęgę, jednak bardzo często auta przechodziły zabiegi dodatkowej konserwacji, a ich koszty ponosili poprzedni właściciele. W momencie, kiedy taka sytuacja nie maiła miejsca i ktoś nie zadbał należycie o stan blach, to koszt poniesiony w warsztacie blacharskim może nawet przekroczyć wartość pojazdu. Matiz najczęściej koroduje na progach, pod fotelami oraz pod spodem. Te trzy punkty wymagają sprawdzenia w pierwszej kolejności.

daewoo_matiz_2000_pictures_1
źródło: daewooforum.pl

Kolejnym elementem, który lubi nam zardzewieć jest tłumik końcowy. Jeżeli, widać gołym okiem, że został wymieniony to w następnej kolejności sprawdzamy pozostałe elementy układu. Gdy nabierzemy już pewności, że rdza nie stanowi już zagrożenie to skupiamy się na kolejnym z elementów, który lubi się psuć czyli zawieszeniu. W trakcie pierwszej jazdy należy zwrócić uwagę na wszelkie stuki oraz inne nieprzyjemne dźwięki dochodzące nas z okolicy kół. Ponadto, warto sprawdzić stan łożysk oraz hamulca ręcznego. Ich naprawa nie wiąże się z dużym kosztem, ale zawsze możemy dzięki temu zbić nieco cenę zakupu.

Jeżeli sprawdziliśmy zawieszenie to następnie przechodzimy do silnika. Jego najczęstsze usterki to ślizgający pasek alternatora, który jest dość tani w wymianie, jednak wytrzymuje maksymalnie rok. Potem, w czasie odpalania dochodzą nas bardzo nieprzyjemne dźwięki. Warto również dowiedzieć się, kiedy ostatnio był wymieniany pasek rozrządu, ponieważ pomimo niskich cen części zamiennych, mechanik za robociznę trochę nas obciąży. W żadnym wypadku nie należy sugerować się przebiegiem. Te samochody służyły często jako pojazdy firmowe i nierzadko pokonywały 300 000 kilometrów bez większego problemu. Jednak obecnie, ich przebiegi roczne wynoszą najczęściej od 1 000 do 4 000 kilometrów rocznie. Zatem nie sugerujmy się przebiegiem tylko spytajmy kiedy ostatnio robiony był rozrząd. Jeżeli okres od ostatniej naprawy wynosi więcej niż 4 lata to należy się mocno zastanowić nad jego wymianą.
Kiedy uda nam się znaleźć model w niezłym stanie to będziemy naprawdę z niego zadowoleni. Osiągi może nie będą wciskać nas w fotel, ale za to silnik cechuje umiarkowany apetyt na paliwo. Często możemy spotkać wersje z instalacją gazową. W takim przypadku będziemy jeździć prawie za darmo.

Środek jest typowy dla samochodów z dalekiego wschodu z końca lat dziewięćdziesiątych. Szary i smutny. Na pocieszenie można dodać, że plastiki użyte do wykończenia wnętrza są długowieczne i odporne na warunki atmosferyczne. Nie wypaczają się w słońcu oraz nie blakną. Biorąc pod uwagę cenę używanego pojazdu, można to uznać za duży plus.
A jak się prowadzi? No cóż, nie możemy po nim za wiele oczekiwać. Matiz to idealny pojazd do poruszania się na krótkich, miejskich odcinkach. Trasa to nie jego mocna strona. Pomimo łatwego dostępu do tylniej kanapy, nie spodziewajmy się tam luksusu ani sporej ilości miejsca na nogi. Tym samochodem mogą podróżować wygodnie, maksimum 2 dorosłe osoby.

Małolitrażowy silnik to niska opłata OC. Zatem jeżeli jesteś początkującym kierowcą to idealny pojazd dla Ciebie. Tani w naprawie, potrafiący wiele wybaczyć oraz nie rzucający się w oczy. Jeżeli planujecie zakup pierwszego samochodu dla dziecka, to z wyboru Matiza będziecie zadowoleni. Jeśli szukacie auta rodzinnego to Daewoo mocno Was rozczaruje.

www.innemoto.wordpress.com
Artur Janas