Kaloryczne warzywa – czego unikać w czasie diety

0
521

Wydawałoby się, że warzywa i owoce to najwięksi sprzymierzeńcy tych, które marzą o szczupłej sylwetce. Zdrowe, smaczne i niskokaloryczne… No właśnie niekoniecznie! Część z warzyw posiada na tyle dużo kalorii, że jedzona bez umiaru może sprawić, że nasza waga wzrośnie.

100-gramowa porcja większości warzyw nie przekracza 100 kcal, a przy tym dostarcza nam wielu witamin. Dlatego tak je lubimy! Jednak trzeba pamiętać, że kaloryczność oraz ilość cukrów w warzywach surowych i gotowanych jest inna. Bardzo dobrym przykładem jest marchewka, która surowa posiada indeks glikemiczny 30 a ugotowana już 85.
Część warzyw smażymy lub podajemy polane tłuszczem czy sosem – np. ziemniaki. Takie warzywa absolutnie nie są dietetyczne! Zatem jeśli chcemy jeść dietetycznie warzywa jemy surowe i bez sosów. Na które warzywa należy jednak uważać, bo i bez dodatków mają wysoką kaloryczność?

– fasola biała – 350 kcal / 100g
– fasola czerwona – 100 kcal / 100g
– bób – 88 kcal / 100g
– chrzan – 67 kcal / 100g
– bakłażan – 66 kcal / 1 plasterek
– brukselka – 60 kcal / 100g
– burak – 55 kcal / 1 sztuka
– kapusta czerwona – 50 kcal / 100g

Obok wymienionych powyżej warzyw warto uważać także na nasiona roślin strączkowych, zwłaszcza nasiona soi i soczewicy. Ich kaloryczność wynosi ok. 300-400 kcal/100g.